Syyskokous ja sukupolvenvaihdosseminaari 9.11.2013 + nuorten tapaaminen

Syyskokousseminaarin osallistujia (Kuva: Pyry Krappe)

Syyskokousseminaari ja nuorten esiinmarssi

Maanomistajain Liiton syyskokouksen avajaissanoissa varapuheenjohtaja Thomas Frankenhaeuser totesi, että rakentamislainsäädännössä on moni asia pielessä. Rakentamisen laatu on huonoa ja täälläkin rakennetaan liian tiheään. Ympäristöministeriö on monissa asioissa haluton kuuntelemaan kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen ääntä. Olisiko aika harkita uudenlaisia vaikuttamiskeinoja, pohti Frankenhaeuser.

Kokouksen tärkeimmät asiat koskivat ensi vuoden toimintaa. Painopisteinä on vaikuttaminen merkittäviin maanomistukseen liittyviin hankkeisiin. Myös energiakysymykset ovat tärkeitä, esimerkiksi energiatodistuslain muutoshanke. Toisena tärkeänä tehostuskohteena on järjestön viestintä, jossa hyödynnetään uusiutuneita kotisivuja sekä sosiaalista mediaa. Jäsenhankinnan erityinen painopiste on nuorissa.

Jäsenmaksu päätettiin pitää ennallaan eli 110€ vuodessa. Maksuun sisältyy edelleen Maanomistaja-lehti neljä kertaa vuodessa. Toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin hallituksen esittämässä muodossa.

Hallituksesta olivat erovuorossa Eine Rosenberg-Riihimäki ja Thomas Frankenhaeuser. Molemmat valittiin uudelleen seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Eero Nurminen Salon Halikosta.

Uutta palvelua tilanhoitoon

Kokouksen päätteeksi Tomas Landers esitteli yrityksensä ”TLTilat” palveluita. Kyseessä on palveluyritys, joka tarjoaa neuvonta ja hallintapalveluja niin metsän, maatalouden kuin rakennustenkin hoidossa. Tavoitteena on parantaa ja helpottaa asiakkaiden tilanhoitoa kunkin tarpeiden mukaan niin taloudelliselta kuin laadulliseltakin kannalta.

Sukupolvenvaihdos on merkittävä käännekohta maa- ja metsätilalla

Seminaariosuudessa UPM:n lakipalvelupäällikkö Heikki Kalvila valotti sukupolvenvaihdosta monesta näkökulmasta. Pääviesti oli, että jokaisen tilan ja perheen tilanne on yksilöllinen, joka on tarpeen ratkaista tapauskohtaisesti. Tavoitteeksi on hyvä asettaa tilanne, jossa kaikki ovat sukupolvenvaihdoksen jälkeen jokseenkin tyytyväisiä ja ”joulukortit kulkevat joka suuntaan”. Verojen minimointi ei välttämättä lainkaan ole paras tavoite, vaikka sekin näkökulma täytyy selvittää ja ottaa ratkaisuissa huomioon.

Seminaarissa pidetyistä alustuksista on laajemmat kirjoitukset joulukuussa ilmestyvässä Maanomistajassa.

Maanomistajat, aiotteko elää ikuisesti?

Nuori maanomistaja Alexander Aminoff kannusti ja vähän kovistikin maanomistajia tekemään sukupolvenvaihdoksen aikanaan. Jo ennen sukupolvenvaihdosta pitää ottaa mahdolliset jatkajat mukaan tilan arjen toimintoihin ja tulevaisuuden suunnitelmiin. Vastuu ja vaikuttamismahdollisuudet herättävät nuoren kiinnostuksen. Alustuksen tarkoitus oli herätellä yleisöä miettimään tulevaisuutta. Vähän Alexander kyllä harmitteli, että paikalle oli tullut niin valistunutta väkeä, jolle ei ollutkaan tarpeen ”saarnata” kovin sanankääntein.

Nuorten toiminta liikkeelle

Seminaarin päätteeksi paikalle saapuneet nuoret pohtivat nuorisojaoksen toiminnan käynnistämistä. Paikalla olleet muodostivat työryhmän, joka ideoi tulevaa toimintaa. Ensimmäinen tapahtuma on luvassa huhtikuussa. Lisätietoja nuorisotoiminnasta Alexander Aminoffilta nuoret.maanomistajat@gmail.com

Syyskokousseminaari
la 9.11.2013 klo 9.30-15
Helsingissä, Hotel Arthur, Vuorikatu 19

Kartta

Sukupolvenvaihdos maa- ja metsätilalla

09.30  Kahvibuffet
10.00  Maanomistajain Liiton syyskokous
11.00  Lounas
12.00  Sukupolvenvaihdosseminaari

Pääasiantuntijana lakipalvelupäällikkö Heikki Kalvila, UPM

Kokemuksia ja näkemyksiä sukupolvenvaihdoksesta, nuori maanomistaja Alexander Aminoff

15.30 Nuorten verkostoitumistapaaminen

Ensimmäinen nuorisotapaaminen, johon ovat kaikki n. 20-40 vuotiaat nuoret tervetulleita. Tule kuulemaan uudesta mahdollisuudesta tutustua nuoriin maanomistajiin tai sellaiseksi mahdollisesti aikoviin. Tilaisuus kestää noin tunnin ja on maksuton. mukaan voit tulla, vaikka et ehtisi kokoukseen ja seminaariin. Lisätietoja nuorisotoiminnasta Alexander Aminoffilta nuoret.maanomistajat@gmail.com

Ilmoittautuminen viimeistään ke 30.10.

Seminaarin hinta on 60€, sisältää kahvin  ja lounaan. Osallistuminen pelkästään syyskokoukseen on maksuton.

Jos kaksi sukupolvea osallistuu, nuorempi saa osallistua maksutta koko tapahtumaan

Lisätiedot ja ilmoittautumiset Maanomistajain Liiton toimistoon 09 1356 511 tai toimisto@maanomistajainliitto.fi

Comments are closed.